<html xmlns:v="urn:schemas-microsoft-com:vml" xmlns:o="urn:schemas-microsoft-com:office:office" xmlns:w="urn:schemas-microsoft-com:office:word" xmlns:m="http://schemas.microsoft.com/office/2004/12/omml" xmlns="http://www.w3.org/TR/REC-html40"><head><meta http-equiv=Content-Type content="text/html; charset=utf-8"><meta name=Generator content="Microsoft Word 12 (filtered medium)"><style><!--
/* Font Definitions */
@font-face
        {font-family:"Cambria Math";
        panose-1:2 4 5 3 5 4 6 3 2 4;}
@font-face
        {font-family:Calibri;
        panose-1:2 15 5 2 2 2 4 3 2 4;}
@font-face
        {font-family:Tahoma;
        panose-1:2 11 6 4 3 5 4 4 2 4;}
/* Style Definitions */
p.MsoNormal, li.MsoNormal, div.MsoNormal
        {margin:0cm;
        margin-bottom:.0001pt;
        font-size:12.0pt;
        font-family:"Times New Roman","serif";}
a:link, span.MsoHyperlink
        {mso-style-priority:99;
        color:blue;
        text-decoration:underline;}
a:visited, span.MsoHyperlinkFollowed
        {mso-style-priority:99;
        color:purple;
        text-decoration:underline;}
p
        {mso-style-priority:99;
        mso-margin-top-alt:auto;
        margin-right:0cm;
        mso-margin-bottom-alt:auto;
        margin-left:0cm;
        font-size:12.0pt;
        font-family:"Times New Roman","serif";}
p.MsoListParagraph, li.MsoListParagraph, div.MsoListParagraph
        {mso-style-priority:34;
        margin-top:0cm;
        margin-right:0cm;
        margin-bottom:0cm;
        margin-left:36.0pt;
        margin-bottom:.0001pt;
        font-size:12.0pt;
        font-family:"Times New Roman","serif";}
span.EmailStyle18
        {mso-style-type:personal-reply;
        font-family:"Calibri","sans-serif";
        color:#1F497D;}
.MsoChpDefault
        {mso-style-type:export-only;}
@page WordSection1
        {size:612.0pt 792.0pt;
        margin:70.85pt 70.85pt 70.85pt 70.85pt;}
div.WordSection1
        {page:WordSection1;}
/* List Definitions */
@list l0
        {mso-list-id:758217172;
        mso-list-type:hybrid;
        mso-list-template-ids:-1409362520 69533711 69533721 69533723 69533711 69533721 69533723 69533711 69533721 69533723;}
@list l0:level1
        {mso-level-tab-stop:none;
        mso-level-number-position:left;
        text-indent:-18.0pt;}
ol
        {margin-bottom:0cm;}
ul
        {margin-bottom:0cm;}
--></style><!--[if gte mso 9]><xml>
<o:shapedefaults v:ext="edit" spidmax="1026" />
</xml><![endif]--><!--[if gte mso 9]><xml>
<o:shapelayout v:ext="edit">
<o:idmap v:ext="edit" data="1" />
</o:shapelayout></xml><![endif]--></head><body lang=ET link=blue vlink=purple><div class=WordSection1><p class=MsoNormal><span style='font-size:11.0pt;font-family:"Calibri","sans-serif";color:#1F497D'>Tere!<o:p></o:p></span></p><p class=MsoNormal><span style='font-size:11.0pt;font-family:"Calibri","sans-serif";color:#1F497D'>Lugesin teie mõttevahetust ja kuna antud teemal „värske kogemus“ tallel, siis jagan seda hea meelega.<o:p></o:p></span></p><p class=MsoNormal><span style='font-size:11.0pt;font-family:"Calibri","sans-serif";color:#1F497D'>Tegelikult tunnen end hästi mägedes suuskadel, kiiver on seejuures alati olnud ja on ka edaspidi kohustuslik aksessuaar. Kuna suusaga Alpides igale poole ligi ei saa, siis olen hakanud otsima muid alternatiive. Esimese kogemuse julgestuses/köies  liikumisest sain aastaid tagasi Aquille du Midi  harjal kui suundusime suusad õlal Valle Blanche suunas . Selline mõnus adrenaliinilaks oli küll, nüüd tagant järele mõeldes aga püstihull temp, sest libedate suusasaabastega  ja kassideta  seal harjal turnida polnud just kõige lahedam.<o:p></o:p></span></p><p class=MsoNormal><span style='font-size:11.0pt;font-family:"Calibri","sans-serif";color:#1F497D'>Nüüd siis , mõni nädal tagasi läbisin taas selle harja (mis muide oli minnes ja tulles 2 täiesti eri asja, kuna ilmastikuolud olid vahepeal pisut muutunud/vihje selles suunas, et ei saa arutleda mingist kohast kui statsionaarsest seisundist) ja Londoni Olümpiamängud avasime juba Blancu tipus.<o:p></o:p></span></p><p class=MsoNormal><span style='font-size:11.0pt;font-family:"Calibri","sans-serif";color:#1F497D'>Raskeim koht kahtlemata Maudit (täiesti põhjendatult tõlkes „neetud mägi“) jääseina pidi üles ronimine.<o:p></o:p></span></p><p class=MsoNormal><span style='font-size:11.0pt;font-family:"Calibri","sans-serif";color:#1F497D'>Mida-sealt-õppisin-asjad oleksid järgnevad:<o:p></o:p></span></p><p class=MsoListParagraph style='text-indent:-18.0pt;mso-list:l0 level1 lfo1'><![if !supportLists]><span style='font-size:11.0pt;font-family:"Calibri","sans-serif";color:#1F497D'><span style='mso-list:Ignore'>1.<span style='font:7.0pt "Times New Roman"'>       </span></span></span><![endif]><span style='font-size:11.0pt;font-family:"Calibri","sans-serif";color:#1F497D'>Kiiver –„must- be- equipment“. Põhjendus: a. Sain isiklikult kõva matsu vastu kiiverdatud pead. b. Nägin  pealt, kuidas teine mees sai ülalt pudenenud kirkaga vastu pead/kiivrit.<o:p></o:p></span></p><p class=MsoListParagraph style='text-indent:-18.0pt;mso-list:l0 level1 lfo1'><![if !supportLists]><span style='font-size:11.0pt;font-family:"Calibri","sans-serif";color:#1F497D'><span style='mso-list:Ignore'>2.<span style='font:7.0pt "Times New Roman"'>       </span></span></span><![endif]><span style='font-size:11.0pt;font-family:"Calibri","sans-serif";color:#1F497D'>Olen nõus, et julgestus on tihtipeale enesetunde küsimus. Teatud lõikudel võib kasu asemel kahju tuua. Mis ja kuidas see „täpselt õige“  on, sõltub juba detailidest. <o:p></o:p></span></p><p class=MsoListParagraph style='text-indent:-18.0pt;mso-list:l0 level1 lfo1'><![if !supportLists]><span style='font-size:11.0pt;font-family:"Calibri","sans-serif";color:#1F497D'><span style='mso-list:Ignore'>3.<span style='font:7.0pt "Times New Roman"'>       </span></span></span><![endif]><span style='font-size:11.0pt;font-family:"Calibri","sans-serif";color:#1F497D'>Kriitilistes olukordades tuleb säilitada ise- mõtlemise-otsustamise võime.<o:p></o:p></span></p><p class=MsoNormal><span style='font-size:11.0pt;font-family:"Calibri","sans-serif";color:#1F497D'><o:p> </o:p></span></p><p class=MsoNormal style='margin-left:18.0pt'><span style='font-size:11.0pt;font-family:"Calibri","sans-serif";color:#1F497D'>PS! Maudi jääseinal soovisin mõttes, et mul oleks lisakirka </span>.<span style='font-size:11.0pt;font-family:"Calibri","sans-serif";color:#1F497D'><o:p></o:p></span></p><p class=MsoNormal><span style='font-size:11.0pt;font-family:"Calibri","sans-serif";color:#1F497D'><o:p> </o:p></span></p><p class=MsoNormal><span style='font-size:11.0pt;font-family:"Calibri","sans-serif";color:#1F497D'>Aga kellele huvi pakub, siis meie 5 liikmelise pisigrupi matkajutt koos piltide ja kaartidega on siin:<o:p></o:p></span></p><p class=MsoNormal><a href="http://targotennisberg.com/highpoints/prantsusmaa/">http://targotennisberg.com/highpoints/prantsusmaa/</a><o:p></o:p></p><p class=MsoNormal><o:p> </o:p></p><p class=MsoNormal>Kena suvejätku soovides,<o:p></o:p></p><p class=MsoNormal>Katrin Merisalu<o:p></o:p></p><p class=MsoNormal><span style='font-size:11.0pt;font-family:"Calibri","sans-serif";color:#1F497D'><o:p> </o:p></span></p><p class=MsoNormal><span style='font-size:11.0pt;font-family:"Calibri","sans-serif";color:#1F497D'><o:p> </o:p></span></p><div style='border:none;border-top:solid #B5C4DF 1.0pt;padding:3.0pt 0cm 0cm 0cm'><p class=MsoNormal><b><span lang=EN-US style='font-size:10.0pt;font-family:"Tahoma","sans-serif"'>From:</span></b><span lang=EN-US style='font-size:10.0pt;font-family:"Tahoma","sans-serif"'> jkalpiklubi-bounces@lists.eenet.ee [mailto:jkalpiklubi-bounces@lists.eenet.ee] <b>On Behalf Of </b>Helen Korju<br><b>Sent:</b> Tuesday, August 14, 2012 1:51 PM<br><b>To:</b> jkalpiklubi@lists.eenet.ee<br><b>Subject:</b> Re: [JKA] Chamonix-Zermatt haute route kogemused? Kasside rent?<o:p></o:p></span></p></div><p class=MsoNormal><o:p> </o:p></p><p>Teretere<o:p></o:p></p><p>põhjendused olidki toodud ka minu eelmises kirjas, ehk kivivaringu ohu tõttu on rangelt soovitav kasutada kiivrit, niisamuti kasside ja kirka kasutamisel on vajalik kasutada kiivrit just sel põhjusel, mis sa ise välja tõid. Kui sa siislibisedki ja kukkuma hakkad ning ennast julgestama pead kirkaga, olles samas ka kassidega varustatud, siis on sul mitmeid erinevaid võimalusi ennast ise enda poolt kasutatavate vahenditega vigastada.<o:p></o:p></p><p>See on täpselt sama asi kui sõita rattaga ilma kiivrita.<o:p></o:p></p><p>Päikest soovides ja endiselt jäädes arvamusele, et kiivri kasutamine on vajalik mägedes matkadel, eelkõige keerulisemate kohtade läbimisel.<o:p></o:p></p><p>Helen<o:p></o:p></p><p><br>> Tere!<br>> <br>> Turvasoovitused on loomulikult head ja vajalikud, aga ma usun, et need<br>> on mõjusamad kui neid ka põhjendada. Millest selline reegel, et kiiver<br>> peaks olema kui toimub enesejulgestus kirkaga? Kas on oht iseendale<br>> kirkaga vastu pead lüüa? Köisjulgestus kitsa kuluaari läbimisel on<br>> siiski hoopis midagi muud kui seongus kuluaari läbimine. Esimene<br>> tundub mõistlik (kui kuluaar on piisavalt ohtlik), teine pigem mitte.<br>> Ma usun, et ka julgestust tuleks mõistlikult kasutada. Lõpuks võib ju<br>> öelda, et talvel tänavale minnes võiks ka kiiver peas olla, kuna alati<br>> varitseb kukkumisoht ja purikad. Teine asi, kas see on ka mõistlik.<br>> <br>> Parimat!<br>> Neeme<br>> <br>> 2012/8/14 Helen Korju <<a href="mailto:helenkorju@hot.ee">helenkorju@hot.ee</a>>:<br>> > Tere<br>> ><br>> > ühest küljest on tõsiselt tore kui läbitakse mõni vahva marsruut ja kõik on<br>> > terved ja rõõmsad sellelt tulekul. Tublid olete!<br>> ><br>> > Teisest küljest siiski, minu meelest, kõik vähese ilma turvavarustuseta<br>> > õnnelikult läbitud keerukad marsruudid on pigem erandiks, mida ei peaks<br>> > eeskujuks tooma. Ning, nii kurb kui see ka ei ole, tekitavad osalejatele<br>> > tunde, et kuna seekord läks kõik hästi ja õnneks, et siis just ilma<br>> > turvavarustuseta tulekski mägimarsruute läbida.<br>> ><br>> > Siinkohal võite mind kritiseerida aga ma olen siiski tõsiselt arvamusel, et<br>> > kiiver on kohustuslik kuluaaris (olgu siis kivi või lumi selleks ohuks, mis<br>> > võib kuluaaris valitseda) ja kindlasti tuleks kiivrit kasutada ka juhul kui<br>> > käiakse kirka ja kassidega. Kitsa kuluaari läbimisel on otstarbekas kasutada<br>> > ka köisjulgestust.<br>> ><br>> > Ehk kivivaringu ohu tõttu on rangelt soovitav kasutada kiivrit; kiiver on<br>> > soovitustlik teatud juhtudel isegi rohunõlval - mägedes kaljudel, jääl ja<br>> > lumel kui toimub enesejulgestus kirkaga tuleks kasutada kiivrit kindlasti.<br>> ><br>> > Päikest südamesse soovides ning turvavarustuse (sh eelkõige kiivri)<br>> > kasutamist propageerides,<br>> ><br>> > Helen<br>> ><br>> ><br>> >> Tere!<br>> >><br>> >> Tänan täienduse eest, kuigi ma usun, et kõik, kes vähegi on huvitatud MB<br>> >> otsa ronimisest, on teadlikud Goûter (mitte Goutier ;)) kuluaari<br>> >> ohtlikkusest. Küsitav on muidugi, kas seong või kiiver päästab kui<br>> >> kuluaarist kive alla tuleb. Sellele ma vastust muidugi ei tea, kuna õnneks<br>> >> seda katsetama ei pidanud. Mida ma silmas pidasin, oli tegelikult ronimine<br>> >> üsna järsul nõlval kuluaari kõrval, kus ülalpool olevad ronijad võivad<br>> >> väiksemaid kive lahti päästa (seda nägin küll), seal võib kiivrist abi olla<br>> >> küll. Aga rääkides sellest, mida ma nägin, siis seongus ma kedagi kuluaari<br>> >> ületamas ei näinud. Ja arvestades, et kuluaar on soovitav ületada<br>> >> võimalikult kiiresti, siis tundub see mõistlik. Ma usun, et varingu eest<br>> >> oleks suht ebameeldiv põgeneda samal ajal kui seongukaaslane tirib<br>> >> vastassuunas. See, et statistikas 2/3 kannatanutest ei olnud seongus, omab<br>> >> tähendust ainult juhul kui teame paljud kuluaari edukalt läbinutest ei olnud<br>> >> seongus. Ma kahtlustan, et rohkem kui 2/3, ehk siis seongus läbimine ilmselt<br>> >> tõstab riski oluliselt. Aga see on lihtsalt minu tõlgendus, eks igaüks<br>> >> tõlgendab seda ise.<br>> >><br>> >> Ohutut matkamist!<br>> >> Neeme<br>> >><br>> >> On 13.08.2012, at 21:22, Olavi Vaino <<a href="mailto:olavivaino@gmail.com">olavivaino@gmail.com</a>> wrote:<br>> >><br>> >> > Tere,<br>> >> ><br>> >> > mõned faktid:<br>> >> > "Aastatel 1990 kuni 2011 hukkus 74 inimest ja 180 sai vigastada. Nn.<br>> >> > Goutieri rajal, vahemikus Tete Rousse ja Goutieri hütt. Umbes pooled<br>> >> > õnnetusjuhtumid leidsid aset 100m lõigul Suures kuluaaris. Enamikel juhtudel<br>> >> > oli põhjuseks langevad kivid. Kahel juhul kolmest ei olnud kannatanu<br>> >> > köisseongus.<br>> >> > 2011 aasta suvel läbiviidud uuringu tulemusena ennustati, et kuluaari<br>> >> > läbiti 17'000 korda ja sellest tuhandel korral esines oht langevate kivide<br>> >> > poolt.<br>> >> > Alati kanna kiivrit ja kasuta köisseongut.<br>> >> > ..."<br>> >> ><br>> >> > Allikas:La Coordination Montagne (Prantsusmaa)<br>> >> ><br>> >> > Mul omaltpoolt pole vist vaja midagi lisada. Iga mõtlemisvõimeline olend<br>> >> > peaks suutma eelmainitud faktidest mõned alalhoidlikud järeldused teha.<br>> >> ><br>> >> > Tänan,<br>> >> ><br>> >> > Olavi<br>> >> ><br>> >> > PS. antud kiri on hariduslikel eesmärkidel kirjutatud, mitte kellegi<br>> >> > teadmatusele näpuga näitamiseks.<br>> >> ><br>> >> ><br>> >> > On 13.08.2012 11:14, <a href="mailto:neemel@gmail.com">neemel@gmail.com</a> wrote:<br>> >> > ...<br>> >> >> MB-le ronimisel on ehk kiiver siiski soovitatav Gouter hüti juurde<br>> >> >> tõusul, seal on teoreetiliselt kivide langemise oht.<br>> >> > ...<br>> >><br>> ><br>> ><br>> ><br>> ><br>> > ----------------------------<br>> > Vaata, mida põnevat telest tuleb!<br>> > minuTV.ee<br>> <o:p></o:p></p><p class=MsoNormal><br>-- <br>This message has been scanned for viruses and <br>dangerous content by <a href="http://www.antnet.ee/"><b>Antnet</b></a>, and is <br>believed to be clean. <o:p></o:p></p></div></body></html>